Eerste blog!

17 maart 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hallo iedereen!

Ik heb toch maar besloten om een verhaaltje te gaan schrijven over hoe mijn eerste maand in Nieuw-Zeeland eruit zag!

Week 1
Starten bij het begin, om 14:40 had ik het vliegtuig in Düsseldorf. Het afscheid was best zwaar en vond het toch wel heel spannend, omdat het mijn eerste (hele) verre reis is. Om kwart over 12 ’s nachts lokale tijd kwam ik in Dubai aan. En ik moest daar de hele nacht wachten tot mijn volgend vliegtuig die om 5 over half 10 zou vertrekken. Ik heb eerst een paar uur bij de Burger King voor mij uit zitten staren en daarna toch maar wat winkeltjes bekeken. Uiteindelijk heb ik een beetje geslapen op een bankje, maar het was de meest lange nacht ooit. Na een ontbijt kon ik eindelijk het vliegtuig in. Helaas hadden we een vertraging van een uur, waardoor ik na 14 uur vliegen te laat aankwam in Sidney, Gelukkig heeft het volgende vliegtuig op ons gewacht. Dit was echt grappig, we werden met een karretje naar de gate gebracht, snel door de douane op sokken (schoenen moesten uit), paspoortcontrole en het vliegtuig in. In Christchurch aangekomen, kreeg ik te horen dat mijn koffer de overstap niet gered had (waar ik al bang voor was). Deze zou vannacht pas aankomen. Dus ik heb alle gegevens en een adres bij hen achtergelaten zodat ze het kunnen bezorgen, zodra ze de koffer gevonden hadden. Dus ik alleen met mijn kleiner koffer naar de aankomsthal gelopen om mijn aankomende familie te zoeken. Ik dacht namelijk dat zij mij kwamen ophalen, niet dus. Na 20 minuten gezocht te hebben, kwam er uiteindelijk een man naar me toe gelopen en vroeg of ik uit Nederland kom. Kwam blijkbaar iemand van de school mij ophalen, heeft me dus niemand verteld. We hebben daarna gelijk voor mij een Nieuw-Zeelandse simkaart gekocht en een Metro kaart (dat is de betaalkaart voor de bus). Uiteindelijk heeft hij mij afgezet in Burwood, waar ik de komende maanden ga wonen bij mijn nieuwe familie. Het is een erg aardig gezin, David, Lynn en hun zoontje Cameron van bijna 8. Lynn is geboren in Christchurch en David in Schotland. Ze hebben elkaar ontmoet in Schotland en daar een tijdje gewoond te hebben, zijn ze weer teruggekomen naar Christchurch.

Ik heb een eigen kamer met een tweepersoonsbed en genoeg opbergruimte voor mijn spullen en zelfs een eigen badkamer! Omdat ik dus helemaal geen kleren niks had, moesten we eerst naar de winkel om wat te kopen. Gelukkig kwamen ze de dag erna mijn koffer bezorgen.

De eerste paar dagen heb ik voornamelijk de omgeving in Burwood verkent en ben ik naar het centrum geweest. Heb het museum bekeken en de Botanische tuinen, die overigens erg mooi zijn. Het was elke dag bijna 25 graden, dus dat was stukke beter dan in Nederland =P. Op vrijdag had ik trouwens nog een oriëntatie dag op school, er zitten niet zo heel veel Europeanen op school, en als je die vindt dan zijn het voornamelijk Duitsers. Met een Duits meisje kon ik het gelijk goed mee vinden, waardoor we zelfs al ideeën hadden doorgenomen voor een weekendje weg. Op zaterdag heeft Lynn me het plaatsje Lyttelton laten zien en het Sumner strand.

Week 2
Maandag had ik mijn eerste schooldag, naja dag. Drie uurtjes in de avond maar. Ik heb 12 uur les in totaal en nog 2 uurtjes tutorial lessen op vrijdag die niet verplicht zijn. Op maandag heb ik het vak Retailing Enterprise and Management. Je leert dan hoe je een eigen retail zaak kan gaan managen. Op dinsdag het vak Retail Marketing, een stuk moeilijker. Hierin krijgen we informatie over consumenten beleving, maar dan heel erg in detail. Op woensdag Marketing planning and control, tijdens deze lessen moet je een marketingplan gaan maken en op donderdag Consumer behaviour. Erg interessant allemaal. Hier is het trouwens normaal dat iedereen maar 3 of 4 vakken per semester heeft, dat is wel een verschil met Nederland. Vrijdag ben ik met twee anderen naar het strand geweest (New Brighton beach), was namelijk een erg hete dag en dit resulteerde natuurlijk in een flinke verbranding… Tenslotte ben ik dit weekend met het Duitse meisje naar Akaroa geweest, dit ligt ongeveer 80 tot 90 kilometer ten zuiden van Christchurch. We hadden ook zwemmen met dolfijnen geboekt, maar helaas wilden ze niet met ons zwemmen. De reden hiervoor was dat het water te helder was. Dat vinden de dolfijnen blijkbaar niet prettig, omdat dan het verrassingseffect weg is of zoiets. We hebben er wel een paar gezien gelukkig. Dit zijn namelijk Hectordolfijnen en die vind je alleen maar in Nieuw-Zeeland. Daarna hebben we nog wat van het dorp bekeken. Het is erg mooi daar en alles heeft een Franse uitstraling. De dag erna hebben we een wandeling gemaakt van vier uur, dit was de Purple Peak track. Dit was mijn eerste hike ever, dus het was best wel zwaar.

Week 3
Vorige week had ik me aangemeld op een app genaamd Meetup. Hierop kun je je aansluiten bij verschillende groepen om bijvoorbeeld met mensen uit de omgeving te gaan uiteten, activiteiten te doen of gewoon een drankje in een café. Deze week heb ik twee Meetups gehad en ik moet zeggen dat het me erg goed heeft bevallen. Er waren namelijk mensen aanwezig die oorspronkelijk uit de Verenigde Staten kwamen, Engeland, Frankrijk, Polen, maar ook de locals (Kiwi’s). Zaterdagavond hebben we nog een BBQ gehad met andere exchange studenten, drie uit Zweden, eentje uit Denemarken, vier Duitsers en ik. Erg leuk om iedereen wat beter te leren kennen. Verder ben ik met het Duitse meisje naar Willowbank park geweest om wat meer lokale dieren in het echt te zien. We hebben ook de Kiwi gespot, maar helaas was het te donker om er een foto van te kunnen maken. Daarna hebben we nog een BBQ gehad bij de familie thuis. Er waren ook vrienden van hen gekomen, dus dat was erg gezellig. Ze zijn ook heel geïnteresseerd in mijn studie en waar ik vandaan kom. Ik ben trouwens deze week begonnen met boksen. Dit is namelijk gratis op school voor studenten. Zo kan ik een beetje aan mijn conditie werken voordat ik de volgende hike ga doen!​

Week 4
Deze week is er niet veel spannends gebeurd. We waren eigenlijk van plan om naar Arthur’s Pass te gaan, maar dit hebben we verschoven naar volgende week zaterdag. Het heeft namelijk alleen maar geregend in het weekend. Ik heb alleen wat vrienden ontmoet van de familie. Eentje heeft al een reis van vijf maanden in Nieuw-Zeeland erop zitten. Dus heb van haar kunnen horen welke plaatsen het waard zijn om te bezoeken.

Zo dat was mijn eerste verhaal! Het eten is overigens te vergelijken met dat in Nederland: aardappelen, groente en vlees. Alleen eten ze hier weer meer lam en zoete aardappelen. Verder is het kraanwater gewoon drinkbaar, dat scheelt weer!

Echt top als je alles gelezen hebt! Tot de volgende blog!

Liefs,
Veronique