Derde blog!

8 mei 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hoi iedereen!

Zoals beloofd een blog over mijn vakantie!

Op zaterdag begon onze vakantie en hebben we de minivan opgehaald. Ja ja we hadden voor 12 dagen een minivan voor drie personen gehuurd. Het was een oude bak met 4 ton op de teller, maar zag er op zich goed uit. Daarna hebben we boodschappen gedaan en reden we naar onze eerste bestemming: Lake Tekapo. Vanuit Christchurch daar naartoe was het ongeveer drie uur rijden. We hebben op de eerste dag niet zo heel veel gedaan, hebben een beetje rondgelopen en zijn uiteindelijk naar onze campingplaats gegaan. We hadden nog geluk dat we in de auto konden slapen, want er was nauwelijks accommodatie in Lake Tekapo. Vanuit onze campingplaats konden we ’s nachts ook een erg helderde en mooie sterrenhemel zien, waar deze plaats ook om bekend is. De volgende dag hadden we een langere wandeling gemaakt in Lake Tekapo tot op Mt. John. Vanuit daar hadden we een prachtig uitzicht over het dorp. In de avond zijn we richting Wanaka gereden. Deze keer stonden we op een camping met alleen wc’s (zonder verlichting) en wasbakken. Dit is dus niks voor mij he.

Week 10
De dag erna kwam een van de hoogtepunten van de reis, ik heb namelijk een skydive gedaan! Ik moest er om kwart voor 9 zijn, maar daarvoor was het nog erg mistig buiten. Dit klaarde gelukkig snel op. Ik kreeg een pak aan, muts en zonnebril op en heb daarna de instructeur en diegene die met ons mee sprong voor foto’s en de video ontmoet. Uiteindelijk in de lucht, moesten wij als eerste uit het vliegtuig. Dat moment dat je springt is zo raar en ook wel eng. Door de andrealine vergat ik bijna om naar die andere vent z’n camera te kijken haha. Naar mijn gevoel duurde het ook best wel even voordat de parachute open ging. En op dat moment kun je relaxen en eens echt goed om je heen kijken. Was echt top! Na de landing moest ik even wachten op de usb stick met foto’s en de video. Daarna besefte ik pas wat ik gedaan had, eventjes uit een vliegtuig gesprongen. Ik was wel drie dagen doof aan een oor, maar dat was het wel waard. Daarna besloten de andere twee om een fiets te huren. Ik stond nog een beetje te shaken op mijn benen, waardoor ik besloten had om alleen een wandeling te maken in Wanaka. Ik heb tot op de top van Mt. Iron gelopen, waarop ik heel het dorp kon zien. Het was trouwens echt een warme dag. Het was daarom een goede reden voor een ijs :). We hadden daarna nog even de zonsondergang vanuit het strand bekeken en toen terug naar de camping gereden. De dag erna hadden we een auto gehuurd om naar de Rob Roy Glacier te kunnen rijden. Er werd ons namelijk verteld dat het niet mogelijk is om daar te komen met een campervan, vanwege het slechte wegdek en de riviertjes die er doorheen liepen. De track die we daar gelopen hadden, was echt de moeite waard. Vooral het einde van de track was echt prachtig, we zagen een aantal bergen, waaronder een paar bedekt met sneeuw. Ook waren er watervallen en er liep een rivier door het gebied heen. Diezelfde dag zijn we nog naar Queenstown gereden. Op deze camping hadden we eindelijk een keuken, douches en stroom. De dag erna gingen de andere twee paragliden. Ik ben in de tussentijd met de gondola naar de top gegaan en heb van het uitzicht genoten. Deze dag was wel minder dan de vorige, het was erg bewolkt en het regende een beetje. Af en toe scheen wel de zon, waardoor er een regenboog verscheen :). Het scheelde dat het onze relax dag was. Nadat de andere terugkwamen hebben we drie ritten gemaakt met de Luge. Dit is een soort bobsleebaan, maar dan zit je in een kar met wieltjes. Dit was erg leuk en een goede afwisseling. Daarna zijn we nog naar Arrowtown gereden, een dorpje verder op. Dit is een erg mooie historische stad waar vroeger goudmijnen waren. Hier hebben we even rondgelopen en toen in Queenstown boodschappen gedaan. Hierna hebben we nog wat winkels bekeken in Queenstown zelf. Het was erg druk en ook de eerste plaats waar we in de file hebben gestaan (met de camper dan haha). Verder staat deze stad ook bekend om de lekkere hamburgertenten. De meest bekende lag in de winkelstraat, en het was daar druk echt niet normaal. Je moest 25 minuten in de rij staan en dan nog wachten voordat je burger klaar was. We besloten daarom om naar een andere hamburgertent te gaan. Ik had een visburger gegeten en die was echt goed! Hierna zijn we naar een camping in de buurt van Glenorchy gereden. De dag erna hebben we een track gelopen in dit dorp. Het uitzicht en het weer waren echt top. In de avond zijn we naar Te Anau gereden, dat ongeveer een drie uur durende rit was. De dag erna hebben we een deel van de Kepler track gewandeld in Fjordland, namelijk 8 uur lang. Dit was echt mega vermoeiend, op het einde hadden we namelijk van 200 tot 1400 meter gelopen. Toen ik bijna bij het einde was, kwam ik nog een Amerikaans meisje tegen waar ik nog even mee gekletst had. Ze vertelde me waar zij al allemaal was geweest en welke plekken zeker waard zijn om te bezoeken. De dag erna hebben we een gloeiwormgrot bezocht samen met een gids. Deze grot was namelijk alleen bereikbaar per boot. Toen we uiteindelijk binnen waren hebben we veel informatie gekregen over de grot zelf en de gloeiwormen. Het zag er echt heel magisch uit en het was interessant om meer over de grot te weten te komen, deze was namelijk nog niet erg oud. Na de tour hebben we nog een deel van de Kepler track gelopen, namelijk het gedeelte Rainbow Reach. Daarna zijn we naar Milford Sound gereden. De volgende dag hebben we een 2 ½ durende cruise gedaan op Milford Sound. Dit was echt super! We hadden in het begin even wat regen, maar dat is normaal daar. Het aantal neerslag wordt ook niet meer in millimeters weergegeven, maar in meters. Op de boot werd ons wel gezegd dat we geluk hadden dat het nog even had geregend, anders waren er namelijk niet zoveel watervallen. We zagen ook een heleboel dolfijnen die om de boot heen aan het springen waren, echt leuk om te zien. We zijn tot het begin van de Tasmanzee gevaren en daarna weer terug. Deze cruise is echt een aanrader en moet je sowieso gedaan hebben als je eens in Nieuw-Zeeland bent. Hierna zijn we alleen nog gestopt bij wat uitkijkpunten naast de weg richting onze weg naar Invercargill. We hadden namelijk besloten om via de oostkust terug te rijden naar Christchurch. Zelfs ik heb een keer gereden. Dat is echt raar zo op de linkerkant van de weg. Ik wou de hele tijd naar de pook grijpen aan de rechterkant haha.

Week 11
De dag erna hadden we een deel van de Catlins trail bekeken. De eerste stop was een vuurtoren, daarna Slope Point. Dit is een klif en het meest zuidelijke punt van het zuidereiland. Daarna hebben we nog de McLean Falls, Lake Wilkie en Tautuku bay gezien. Vervolgens zijn we naar een camping gegaan vlakbij Porpoise bay en Curio bay. Op Curio bay kun je bij eb fossiele bomen van 180 miljoen jaar oud zien die op het strand liggen. Ook hebben we een Yellow-Eyed pinguïn gezien! De dag erna hebben we de rest van de trail gedaan, dat we graag wilde zien. We hebben de Purakaunui Falls, Jack’s Blowhole, Cannibal bay en Nugget Point gezien. Bij Cannibal bay zat iemand met de auto in het zand vast en omdat het bijna vloed was, hebben we met een aantal mensen hem geholpen. Het duurde even voordat we de auto eruit kregen, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Zelfs de zeehonden kwamen kijken wat we aan het doen waren haha. We hebben ook wilde zeeleeuwen gezien, echte joekels zijn dat van dichtbij zeg. Je kon beter niet té dichtbij komen, want anders kwamen ze op je af gerend. Verder was Nugget Point echt de moeite waard om te bekijken. Dit zijn rotsen gelegen in het water. Daarna zijn we naar Dunedin gereden en hebben we pizza gegeten :). De dag erna waren we nog gestopt bij de Moeraki Boulders. Dit was echt een indrukwekkend stukje natuur. Het zijn namelijk ronde stenen die op het strand liggen. Mensen vinden die zo mooi, dat er zelfs meerdere keren eentje gestolen is. Uiteindelijk kwamen we rond drie uur weer in Christchurch aan. We brachten de minivan weer terug en hebben ook een vergoeding gekregen. Onze koelkast deed het namelijk niet meer na een paar dagen, alleen nog als we aan het rijden waren. Maar verder was het echt een topvakantie, veel gezien en hadden ook echt geluk met het weer!

Ik zal trouwens zo snel mogelijk weer wat foto’s op Facebook zetten!

Tot snel!

Liefs, Veronique

1. Oma en opa:
    8 mei 2017
    Veronique geweldig en wat hebben jullie veel gezien en gedaan.dikke knuffel.